Blomst

Blomst

søndag 25. oktober 2020

Vind, storm & regn

 Vi har hatt mye kraftig vind og regn den siste tiden. Og brukne greiner og lignende finner man ofte etter uvær. I Japan er det vanlig å gå ut i naturen etter en vindfull periode for å se etter ikebana materiale. 


Månedens elevarbeid:

Fristil arrangementer. 
Tittel: Høst, vind & regn




















Arrangement ved: Ewy Kristiansen 




Arrangement ved: Inger Lise Arnesen 



Arrangement ved: Inger Lise Arnesen 



















Arrangement ved: Tone Marthinussen



Arrangement ved: Tatjana Felberg















Arrangement ved: Tatjana Felberg 


Første snøfallet: Et glimt fra hagen






















En dag med snø, kaldt men vakkert.


Det er egentlig en underlig høst; bladene faller ikke av trærne denne høsten som de pleier. Jeg kan aldri huske at jeg kan gå ut og hente greinmateriale for høstarrangement så langt ut i oktober. Så hva skjer?
















L.L.

Ha en riktig fin høst!

søndag 20. september 2020

Tesukimi

Tesukimi er en månefestival/ beundring av månen. Det er en midthøstfestival og feires ofte den trettende dagen i den niende måneden. Man blir alltid fascinert av en stor, klar måne, men månen vi ser om høsten er alltid den vakreste. Den er større og klarere enn ellers i året.
Denne månefestivalen har en lang historie i Japan. I eldre dager dro folk i båter for å se og beundre månen som reflekterte seg i vannet, og det ble ofte skrevet og lest poesi.

Det feires fortsatt i Japan i hjemmene, kontorer, alle steder man kan titte ut og få et glimt av månen. Man stopper opp litt og reflekterer over fred, harmoni og kjærlighet. Selv når månen ikke er synlig på himmelen feires den.
Mugetsu = "no-moon" og ugetsu = "rain-moon".

I ikebana brukes det som regel japansk pampasgress i sammenheng med denne festivalen. Dette har jeg nå sett er til salgs i enkelte blomsterforretninger, også her i landet. Ved siden av ikebana-arrangementet står små runde risballer kalt tsukimi dango. Også med mat feires denne den vakre høstmånen. 






Ikebana-arrangement i måne-conteiner med pampasgress og med den siste blomsten på en av mine pelargonium. Fristil.

Hvor kan vi få inspirasjon til ikebana-arrangementer?

For et par dager siden hadde vi en kraftig storm her og det store flotte pæretreet vårt knakk. Da måtte jeg selvfølgelig hente inn greiner fra det brukne treet, det ble i all enkelhet til et ikebana-arrangement i en månevase. 






Måne-arrangement, fristil med "veikantblomster", pæregreiner og japansk blodlønn.
L.L.

Vi får inspirasjon til ikebana-arrangement fra så mange ting; også for eksempel fra en storm.



Høstarrangement, nageire, fristil fra bok 3, leksjon 2 (horisontal komposisjon).
L.L.



Fortsatt god høst
Hilsen Sensei

 

lørdag 8. august 2020

En "gave fra Gud"

Det å skape er en gudegitt gave, gleden ved å skape ligger i oss alle. Jeg har stor glede av det å kreere og skape, og jeg får stadig nye utfordringer til dette i min japanske hage. Våre to siste prosjekter nå i sommer har vært en pergola og en japansk bro. 


En japansk bro

Der det før var en norsk skog og villnis vokser det nå fram et lite stykke østen. 

4 august hadde vi høytidelig åpning av broa:



Så den dagen ble det både åpning av bro og jubileum 
Fra hjertet takk til alle dere som sendte meg gode ønsker og hjertelig takk til alle dere som bidro i den fantastiske boken som jeg fikk. 

Pergolaen er også nå kommet på plass, og dermed har endelig wisteriaen min noe å klatre i. 

Helt på bærtur

Det bugner av blåbær i år og vi er så heldige å ha en hel blåbærås bak tehuset. 
I våre ikebana arrangementer kan vi egentlig bruke alt, bare vi lærer å se ting med "nye øyne".

Fristil
Masse arrangement
Materiale: Bærplukkere, blåbærlyng, gerberablomster
L.L.

Ukens ikebana arrangement:


Fristil arrangement med to conteinere
Masse og linje
Utradisjonelt materiale (spisepinner)
L.L.



Fortsatt god sommer!🌞
Hilsen Sensei














mandag 1. juni 2020

Sommerglimt fra arbeid i den Japanske te-hagen vår.


Vi er i full gang med de forskjellige prosjektene i hagen og det er ikke få.
Der det en gang var en tett skog vokser det nå sakte, men sikkert fram en japansk inspirert te-hage. Hagen ligger nede i en liten dal, det gir god ro i omgivelsene rundt tehuset.


Siden den ligger nede i en liten dal trengs det en god inngang / trapp til hagen.






















Trappen var vårt første prosjekt i våres, nå ligger den der og herdes før den blir helt ferdigstilt.

Tehuset er nå så å si ferdig, en omgang til nå med maling inne så er vi i mål.




















Vindusutsikten fra tehuset. 



















Vannløpet er klart, her er det gravd ut flere tonn med jord og snart står dammen for tur, men
før dammen tar form skal en Pergola på plass.



















Vannløpet


I år har jeg endelig fått kjøpt et flott eksemplar av blåregn (wisteria). Jeg er super glad, blåregn er min yndlingsblomst frem for noen, iris og bambus kommer like etter.
Så på grunn av blåregnsinnkjøpet må Pergolaen opp så fort som mulig så den får noe å klatre i.




































Her kommer Pergolaen i nærmeste framtid, samt blåregnen. 


Ukens ikebana arrangement

Denne uken er det Anitas tolking av koronatiden.




















Spennende lotus conteiner og fint arrangement.
Arrangement med fokus på conteiner, fra bok 3.

Lotus er også noe vi forbinder med sommer i Japan.
Det å gå til lotusdammen, sitte helt i ro og stillhet for å høre «kneppet» når lotusknuppen åpner seg, blir det et mer Zen - øyeblikk enn det.




















Tittel: Submerged.
Dette arr. handler om å være i isolasjon og deretter komme forsiktig ut av den, delvis gjemt ( under vann) og deretter forsiktig dukke opp igjen.
Bok 5. Leksjon nr. 13 , fokus på glass conteiner og vann.




















Nydelig sommer-arrangement
Bok 4 Leksjon nr. 12, fokus på vann
Glassconteinere  og fokus på vann er ofte brukt i ikebanaens sommerarrangementer,
det å fokusere på vann gir en herlig kjølende følelse på hete sommerdager.

Alle tre arrangementene er laget av Anita Kavlie.
Meget bra tolkning og vakre arr. Anita, sensei er stolt av deg.


Husk selv om vi ikke nå har hatt ikebana-undervisning på en stund er det flott å allikevel øve seg hjemme.

Deler en hilsen jeg fikk her om dagen fra en tidligere elev igjennom mange år,
"å lage ikebana arrangement i denne tiden gir både ro og energi.
Det er noe med å være i dialog med det levende som vokser"

Ha en riktig god sommer .
Hilsen fra Sensei.

fredag 1. mai 2020

Ikebana helt på kanten

One person's trash is another's treasure

For en ikebana-utøver kan søppel lede til en flott komposisjon og bli til et vakkert stykke kunst. Vi som utøver ikebana ser alltid etter alle slags ting som kan settes sammen med friskt materiale og som på den måten kan få "et nytt liv" i en ny kunstform.

Grunnleggeren av Sogetsuskolen Sofu Teshigahara lærte ikke bare sine studenter å bruke menneskeskapte materialer i sine ikebana arrangementer, men også bruke f.eks. "skrap" og lignende ting. Dette utvikler kreativiteten vår innen ikebana-kunsten og gir muligheten for individuell uttrykkform. 

Hvis dere er interessert i å se noen ikebana installasjoner av S. Teshigahara sjekk ut denne linken: "Sofu teshigahara a visionary of japanese post war" art https://www.cobosocial.com/dossiers/sofu-teshigahara-taka-ishii-2019/

Vi elsker den tradisjonelle og klassiske ikebanaen, men vi er også glad for muligheten til å uttrykke oss også innen den mer abstrakte ikebanaformen.














Et eksempel på klassisk ikebana 
Materiale: spirea og iris
Nageire arrangement
Arrangement ved Lisbeth Lerum

Sogetsuskolen skiller seg ut fra de mer tradisjonelle ikebanaskolene i Japan. 
Sogetsuskolen fremhever og gir oss mer designerfrihet. Det er helt avgjørende å lære det grunnleggende i klassisk ikebana først for å bli en god ikebana-utøver.
Det å lære om farge, form, linje, rom, vinkler, symbolverdier, filosofi og den meditative delen er hele grunnlaget for å lære ikebana. Men bak alt dette, helt fra starten av, er det senseis jobb å føre elevene fram til å bli så kreative som hver og en kan bli. Frihet til å uttrykke seg selv er målet.

I Sogetsuskolen kan man bruke alle typer materialer. De trenger ikke å være vakre i utgangspunktet, men ideen er at du kan kreere noe vakkert ut av det materialet du har ved å forandre det. 












Her er et drag fra en gammel kjerre som jeg fant på en tur. Jeg satte en liten plastikkboks inni. Slik ble resultatet:














Materiale: kjerredrag, plastikkboks, spisepinner, malte aspedistrablader, bergeniablader.
L.L.


Ukas elev & tolkning av corona




















Materialet er klorflaske (funnet ved sjøen), plastblomster.
Klorflasken ble delt i to, toppen snudd opp-ned og festet til under-delen= ny ikebanavase!





















Tittel: Corona
Arrangement ved: Eva K. Jørgensen

Det ble et masse og linje arrangement med utradisjonelt materiale (bok 5, leksjon 7).
Avant garde.





















Eva er "Askeladd-eleven" min. Hun finner stadig noe nytt i strandkanten som hun gjør om til spennende og kreative ikebana arrangementer. 
















Tittel: Corona
Materiale: Plasthansker
Arrangementer ved: Eva K. Jørgensen

Bra jobbet, Eva!

Det er veldig viktig i ikebana å studere materialet man har nøye for å finne ut hva man kan gjøre med det, slik at man kan kreere noe nytt og annerledes.

Oppmuntrer flere til å sende inn ikebana arrangementer fremover, gjerne egen tolkning av corona, men også åpent for annet.


Hilsen Sensei