Blomst

Blomst

onsdag 13. mars 2019

Tsubo-Niwa

Den bitte lille japanske hagen

Det er mars og jeg venter på våren. Litt optimisme inni mellom alle snøfallene, det ene øyeblikket ser vi tydelige tegn til vår for så å våkne opp til vinter neste dag. Men våren ligger på lur og planlegging for min japanske hage er i full gang i tankene. 
Jeg har et ganske stort område, men har valgt å lage flere mindre områder i japansk stil, inspirert fra Tsubo-Niwa hagene i Japan. Dette er kanskje også en ide for alle dere som ikke har anledning til å anlegge en stor japansk hage, men å lage et eget lite område/rom i hagen går det alltids an å få til. 













Tsubo-Niwa- The courtyard garden

Tsubo-Niwa er en japansk hage i et lite innelukket område, hagen skal linkes til hjemmet. Man tenker her på vindretning, sollys, lyden av regn på blader, årstidene og som i ikebana er rom eller den tomme plassen viktig å få fram. Det blir som et tredimensjonalt rom, som en juvel i en boks, omringet av vegger.



















Denne type hage ses ofte i Kyoto. 





















Fra en av mine egne "Tsubo-Niwa" hager. 

 













Så å lage en slik liten hage er overkommelig for de fleste. Vi trenger bare litt grus, steiner, en bambus eller et vintergrønt tre/busk, en liten japansk blodlønn duger også. Det er alt som skal til. Dermed har man et rolig hagehjørne for meditasjon og fred. Og sånne små hager krever lite vedlikehold, så man får god tid til å bare nyte sommeren. 
















Det skal ikke store plassen til! :) 


Hvis du er interessert i å finne ut mer om japanske hager, kan jeg anbefale et foredrag ved Åsmund Bergwitz som skal holdes 25. mars kl 19:15-21:15 på Nesodden.

Adresse: Jaerveien 18 (like ved Nesodden kirke).

Men først skal vi nå nyte våren, omfavne øyeblikkene med solskinn, nyte lyset og kjenne at livet er herlig.






























Ukens ikebana arrangement:










L.L.

Hilsen Sensei🌸🌊

mandag 4. mars 2019

Japan-mani

Mot slutten av det 19. århundre tok japanismen Europa med storm. Da Paris-utstillingen I 1867 var i gang var japansk kunst kommet på mote og hadde utviklet seg til rene manien. 
Japanisme og interessen for japansk kunst og kultur vokste til et verdensomspennende fenomen, dette nådde også de nordiske landene og selvfølgelig også Norge. 
Det kom utstillinger på rad og rekke med fokus på Japan. Utstillingenes hovedmål var å fungere som en arena hvor folk kunne komme og lære om ulike aspekter ved den japanske kunst og kulturen. Over hundre år etter er det tydeligvis fortsatt Japan-mani.

Søndag 3. mars var det japansk kulturdag på museet i Drammen og folk strømmet til i strie strømmer, interessen var over all forventning.
Det ble vist et bredt spekter av japansk kunst og kultur. Her vises noen få glimt fra dagen. 







Før det hele startet, tok vi en tur innom den japanske hagen som ligger på museumsområdet. Hagen er like vakker om vinteren som resten av året.





Det ble vist flere imponerende bonsai trær fra den norske bonsai-foreningen.
























Mange flotte ukiyo-e (tresnittbilder) var også utstilt. En av mine oppgaver var å kreere ikebana arrangementer som skulle passe til noen av bildene. Her som vist over:

Nageire arrangement.
Fristil.
Tema: vinter.
Laget etter bildet til venstre (vinter landskap).








Ukibana "vann" arrangement.
Fristil.
Abstrakt form.
Laget etter bildet over til høyre.




















Tema: vintermåne.
I måne-container.
Laget etter nattbildet over.



Her er jeg i gang med mitt ikebana foredrag. 



















Stor interesse for ikebana. Det ble til slutt så fullt at ikke alle kom inn.

Deretter holdt jeg demonstrasjon hvor jeg prøvde å vise hvor mangfoldig ikebana kunsten virkelig er. Jeg la vekt på Hinamatsuri (jentas dag) siden det var 3. mars. 




Det var utrolig mye å få med seg- hele 15 ulike kulturinnslag. 

Blant annet konserter ved Yukiko Mikami, fiolinist ved den norske opera og koto ved Liv Lande.


Det ble en fantastisk spennende dag, takk til Drammen museet og alle bidragsyterne. 

Hilsen Sensei



lørdag 23. februar 2019

Samuraienes blomster

For noen måneder siden, falt jeg for et dikt skrevet av en samurai for over hundre år siden.
Det ble med meg hjem og det står nå på hylla mi på kjøkkenet. 
Diktet/bildet ble inspirasjonen for dagens innlegg.





Kunsten å arrangere ikebana er en estetisk opplevelse som gir ro. Det er også en livskunst, kado= en vei å følge. 

I våre travle hverdager har vi mer enn noen sinne brukt for å komme I kontakt med våre kreative sider, finne harmoni og ro igjennom fordypning og konsentrasjon av øyeblikket.
Slik kan vi finne den samme roen som de japanske samuraiene fant for flere hundre år siden ved at de trente seg i ikebana kunsten. Det er forunderlig å tenke på at disse tøffe karene satte seg ned for å arrangere sarte blomster, men igjennom ikebana kunsten lærte samuraiene dyp konsentrasjon, finne roen og rense sitt sinn, så var de klar for sverdet. 

Samuraiene tok alltid en blomst og la den inni drakten, foran hjertet når de skulle ut i kamp. 














Samurai betyr kriger. Bushido= krigerens vei. Den gamle kriger standen, samuraiene, oppstod i Japan i Heian perioden (1784-1191). Krigerkunsten med sverd ble forbudt I 1876, da ble det hele gjort om til kampsporten kendo, som er en kampsport for fysisk og mental trening. 




























Her er min tolkning av bildet ovenfor av de to samuraiene som hopper mot hverandre. 

Ikebana kunsten er ikke bare en estetisk nytelse, men inneholder også en mental og "åndelig" dimensjon, slik som samuraiene brukte i ikebana kunsten, kan vi også bruke den i dag, lære konsentrasjon, finne indre ro, så vi er klare for en travel og ofte stressende dag. Derfor er trening i ikebana mer enn en vanlig hobby. 

Ikebana gir mat til sjelen, det indre mennesket.


 Ukens ikebana arrangement




















Tittel: Et pust av vår


Minner om den Japanske Kulturdagen 3. mars på Drammens museum (mer informasjon om det i forrige innlegg)

Hilsen Sensei




torsdag 14. februar 2019

Japansk kulturdag

Velkommen til en spennende dag på Drammens museum med fokus på japansk kultur. Datoen er 3. mars. Det vil bli workshop i origami, oppvisning i karate, judo og kendo, konsert og utstilling av Edo-kunst (tresnittbilder) og bonsai trær. 

Også blir det foredrag og demo av ikebana (antagelig fra kl. 12-13). 

Drammen museum adresse: Konnerud gate 7. 3045 Drammen

Dagen starter kl. 12. 










Origami.



















Karate.


Kendo.



Edo-kunst.





Ikebana.


Hina matsuri: En japansk høytid

3. mars er jentas dag eller ferskenblomst festivalen. 
Høytiden er knyttet til beskyttelse og framtidsbønner for barn, her især for jenter. I mitt ikebana foredrag og demo denne dagen vil jeg vise noe fra hina matsuri.







 

Dukker av ulike rang plasseres i forhold til sin rang i utstillingen. Dukkene er fra Heian perioden (794-1185), Heian betyr fred og ro og det er klassisk japansk historie. Disse bildene tok jeg på ambassaden sist gang jeg var på jobb der. 

Vil du lese mer om Hina matsuri så se tidligere innlegg her: 


Den japanske hagen ved Drammen museum: 











Ukens ikebana arrangement: Valentines day❤💖💋💝 



Tittel: Lengsel

L.L.




Hilsen Sensei

søndag 3. februar 2019

Peace Is In Front Of Your Eyes

Ikebana, bildekunst og rispapir

 



























I uken som var hadde jeg den glede av å bli invitert til åpningen av Shian Yuan Yachi sin kunstutstilling. Utstillinger ligger på Fridtjof nansen plass 6 rett bak rådhuset og holdes åpen inntil mars.

Sensei og Shian Yuan Yachi
















Painting with ink on rice paper have a long history which can be traced back to 10th century in China, a period of time when it was slightly earlier than the beginning of Song Dynasty (962-1276 AD). This tradition has spread out among East Asia. It is highly connected to metaphysical lines and ink brushstrokes as the core of the aesthetic value. It recreates a transforming natural world with countless expressions of lines and strokes and their harmonies which were inspired by nature. To a certain period around the 17th century as late Ming and early Qing dynasty, these inspirations became dogmatic rules, such as the line rules of painting trees, waterfalls, flowers, houses …the stoke rules of painting stone or earth. Especially works considered as the mainstream throughout the history by the literati-painters. Since the literates honor so highly about the connection between calligraphy and painting. Eventually, it turned out to be a stereotyped format with only grey tones or very few colors which only indicate cold tone and warm tone in between ink as some neutral tone. And all that aesthetics and ideal were served as self-cultivation for noblemen but not women.

As a contemporary ink painter, Shian Yuan Yachi spent years experimenting both limited and expanded usages of media. She reaches out to explore the theme of its painting tradition. She openly practices different techniques using most of the water-based pigment, both classic and modern. Her works were painted on both sides since rice paper is thin enough to show part of strokes according to the speed and strength of hand with the density of ink and color. They are tradition colors made of rocks, earth, shell, and plant, also acrylic, watercolor, gouache. Variants of elements interact differently with rice paper.

The exhibition title - Peace Is In Front Of Your Eyes is named the same from the series exhibited by the square of Oslo City Hall. Shian Yuan Yachi reflects the outlook on life in responding to her current status as a new Oslo resident in her art life. Her inspiration draws close attention on Norwegian value such as honoring human rights and gender equality, that is, a woman and an artist with a belief of the humanity that does make individuals live their life the best from the mud and dirt, resembling the lotus flowers which is the subject and symbol of her paintings.

 




















Mye av bakgrunnen her i hennes bilder får tankene til å gå til ikebana. Natur, fokus på linjer, reskape, harmonier, inspirasjon fra natur og rispapir. Form basert på gammel historie framstår her i ny form vaser/conteinere er også med i bildene. Og som i ikebana arrangementene er det ikke bare det man åpenbart ser med en gang, men her er mye historie og symbolikk innbakt i bildene. Så er det lotusblomsten da, som er subjekt og symbolet i hennes bilder. Lotus blomsten er jo Buddhas blomst, kommer opp gjennom skitt og mudder, men fremstår likevel som ren og hvit på overflaten. Det er også noe som er sterkt tilstede i ikebana kunsten og i filosofien. Interressant og vakker utstilling. Takk til Yachi som deler dette med oss!
















Se også tidligere innlegg om lotus: Lotus- "din indre styrke"

Ukens ikebana arrangement

 


















Materiale: Rispapir, drivved, nellik, vintergrønt.
Tittel: Vintermåne
 
L.L.


Hilsen Sensei