Blomst

Blomst

onsdag 22. februar 2017

Inspirasjon til ikebana arrangement

Inspirasjon til ikebana arrangement kan vi få fra alt, en natur opplevelse, et dikt, en regnfull dag, glede, sorg, vind, snø, alt som skjer eller gjør inntrykk på oss. 
Bølgen ved Kanagawa, et av Japans mest kjente bilder, er et eksempel på noe som har gjort inntrykk på meg, som dere sikkert har sett på forsidebildet mitt.













Bølgen er et tresnitt bilde/ ukiyoe, og er laget av en av Japans mest kjente kunstnere: Hokusai (1760-1849).

Bilde fanger øyeblikket der den skummende bølgen er på sitt høyeste. 
Det å fange øyeblikket er også noe vi ønsker å få frem i våre ikebana arrangementer.
 
Fristil arrangement, abstrakt form, b.4, l. 11, med utradisjonelt materiale.
Som bølge her har jeg brukt netting, brudeslør er skum toppen, blå statise i båtene som mennesker, og strå skal understreke bevegelsene. Dette arrangementet stod utstilt på Kulturhistorisk museum, under tittelen "En flytende verden den gang og nå".
 

Det er mange andre som har latt seg inspirere av bølgen.


Å bruke båt/ båt conteiner i ikebana arrangement er ikke noe nytt, det er brukt i århundrer i en stilform som heter seika/shoka. Seika er klassisk ikebana fra 1700-tallet til vår tid. 
Japan er et øyrike, så at båt både var og er i fokus i ikebana arrangement, er jo naturlig.
Det er flere stiler i seika båt arrangement.
Båt til anker= Oki-fune
Båt seiler ut (venstre arr.)= De-fune
Båt seiler hjem (høyre arr.)= Iri-fune
Båt i storm
Hengende båt= Tsuri-fune


 Båt til anker. 
Det skal alltid være en dai (underlag) under i båt arrangement. Her har jeg valgt planker fra et gammelt gjerde som dai, for å få litt følelse av en brygge. Båt til anker skal inneha ro etter en lang reise på sjøen, seilet er nede og stillheten har senket seg. Rette rolige linjer (aspedistra blader illusterer seil her).
 Dette skattholdet var min inspirasjon til dette båt arrangementet. Skattholdet har tilhørt min bestefar som stadig var ute og fisket, vi har mange herlige fiskemiddags minner fra han. Fargen på skattholdet tar igjen fargen på båten, det var også med på å gi inspirasjon til arrangementet.
















Båt som seiler ut, arrangement til venstre (bauen til venstre). 
Her ser vi buede linjer i "seilet", båten er i fart. Linjene ned til høyre skal i denne stilformen symbolisere roret.



















Hengende båt. Her er det luften rundt som illustrerer havet.















Båt arrangement fra utstillingen "Skjønnhet og magi" i Oslo Rådhus (2009).
Båt arrangement symboliserer alt godt og god reise videre i livet.
Til dette arrangementet brukte jeg en båt, som var min manns barndomsleke. 













Man kan bruke mange forskjellige typer conteinere til båt arrangement, bare den har en lignende båt-form. 
 














Tidlig morgen, med utsikt fra kjøkkenbordet, kan også være inspirasjon til et båt arrangement. 

mandag 20. februar 2017

Vesthagen

Mot Oslo fjorden ligger vår "vesthage". Fra våren 2016 til vinteren kom, jobbet vi med denne delen av hagen. For også her, å få til en mer japansk inspirert hageform. 
Startpunktet var en hage med gressplen, gjerde, staudebedd og vintergrønne busker.
Det stod også en forsømt japansk blodlønn, den ble frisert og klipt, og var det eneste vi beholdt fra den gamle hagen. 






























Så var det bare å sette igang med å fjerne alt gress, gjerde, planter, for så å starte på nytt med blanke ark.

Staudebeddet ble først tatt.
Det ble anlagt en liten hage i hagen, kalt "skilpadde hagen".


Grunnen til navnet er at min mor en gang satt på en stor stein og hvilte, og imens hun satt der, plukket hun opp en pen stein. Men det viste seg til hennes store forskrekkelse at "steinen" hadde hode og fire bein, en rømt skilpadde fra nabolaget. Som ett av mange fine minner fra henne, ligger nå denne steinen i min hage med en skilpadde oppå.


 














Jeg vil i et senere innlegg gå mer i detaljer: vise staudebeddet, skilpadde hagen, snakke om plantevalg og symbolikk i en japansk hage. 


















Vi kom et godt stykke på vei, men helt ferdige ble vi ikke før vinteren kom.

lørdag 18. februar 2017

Japansk poesi- Zentanker

I 2003 hadde jeg den glede av å delta i et TV-program ("Komplott"- TV3) hvor Åsleik Engmark hadde regien og ansvaret. Et skjult kamera program hvor handlingen liksom skulle foregå på den japanske ambassaden (location var ikke på den japanske ambassaden). Jeg fikk ansvaret for å "gjøre det japansk" med blant annet ikebana arrangement og lignende. En meget hyggelig kar å jobbe sammen med. 12 februar i år går han bort, bare 51 år gammel. 
Igjen går tankene mine til dette vi ofte snakker om i ikebana undervisningen, denne zen tanken med å leve i nuet. 

La oss glede oss over dagen i dag- det er den eneste vi egentlig har. 



BLOMSTER OG SNE
 

Blomster,
feldte av vinden,
synker i sne

Stille
blir deres bleke
farver til én

Intet 
er der tilbake
uten en mild

dempet
bølge av vellukt
i deres spor

Ono no Takamura
(801-851) 

 

Ukens elev! (uke 7)



















B.4, L.18, del 1. Ikebana arrangement uten kenzan.
Fristil, fokus rette linjer.
Materiale/grener: Mitsumata

Arr. ved Eva K. Jørgensen.
 















B.4, L.18, del 2. Hanakubari (hana= blomst, kubari= hjelpepinner)

I del 2 skal man bruke naturmateriale som support for blomstene. Mye og mangt kan man bruke til dette, Eva har brukt bjørke grener som support.
Denne leksjonen er ikke enkel, men øvelse gjør mester.
Bra utført, Eva! 😉

 


















B.3, L.6. Fokus buede linjer.
B.4, L.11. Arrangement med utradisjonelt materiale.
Materiale: ballong, bambus.
Arr. ved Eva K. Jørgensen.

Alle arrangementene har tema vinter.

onsdag 15. februar 2017

Store ikebana mestere

iemoto (headmaster) Sofu Teshigahara 1900-1979. Sogetsu skolens grunnleger (1926/27).
Sogetsu skolen, ofte kalt "Picasso skolen", var banebrytende innen ikebana kunsten. Skolen var sterkt påvirket av 1920-årenes kubisme/postkubisme, og kunstnere som Picasso med fler. 
Sofu Teshigahara ble grunnlegeren av moderne, abstrakt og avant garde ikebana, men var alltid tro mot de grunnleggende tradisjoner og regler innen ikebana kunsten.



















Tittel: Kyozo.
Fristil, kabu wake (delt arrangement, b.3, l.3).
Stilform: masse (fra bok 3, leksjon 12)
 












 












Igjen ser vi her, på de to siste bildene, at ikebana er mye mer enn bare pene bordarrangement. Ikebana er skulptur med natur materialer. 

 Den tredje iemoto ved Sogetsu skolen, var Hiroshi Teshigahara (1927-2001), sønn av Sofu Teshigahara. 
Han var en kjent filmskaper, keramiker og kanskje den største ikebana mesteren, untatt sin far, som verden har hatt.
Han ble hyllet verden over, som et geni innen ikebana verden. 
Han ble spesielt kjent for sine store bambus installasjoner, både i store kjente museer, opraer, teater og kunstsenter. 

Han laget momumental ikebana, men også enkle og vakre ikebana arrangementer.

Hiroshi var min headmaster og jeg tenker med glede på at jeg fikk anledning til å få undervisning fra en så stor mester innen ikebana.










Tittel: Maitake, som betyr dansende bambus.
Hiroshima Municipal museum of Comteporary art.

 



















Arrangement laget av is (tema vinter).


 

mandag 13. februar 2017

Norges besøk av ikebana mester

I 1987 traff jeg Mr. Toshiquki Ohki for første gang, da han hadde en større ikebana demonstrasjon i Oslo. Han var til stor inspirasjon for meg i det å komme i gang med å lære ikebana kunsten. Samme år var jeg i gang med min første undervisningstime hos ikebana lærer Margrethe Karlander. 20 år etter, kommer Mr. Ohki tilbake til Norge, for en ny ikebana demonstrasjon på Kulturhistorisk museeum. Denne gangen, var jeg ikke bare tilskuer, men hadde gleden av å være en av hans assistenter. Jeg lagde også en del arrangementer, som ble vurdert og godkjent av han.😅


















Dette er bambus fra hagen min.
 















Fristil, fokus rette linjer, B.3., L.5.





















Fristil, tørt og friskt materiale, fokus frukt, B.4.,L.7.























Fristil, friskt og tørt matriale, masse og linje, B.3.,L.13.

















Fristil, masse og linje, friskt og tørt materiale, B.5.





















Fristil, tørt og friskt materiale, B.4.,L.13
 

Basic upright, bundet form, moribana, B.1.,L.1.     







Basic slanting, bundet form, nageire, B.1.L.2



Det ble en meget lærerik uke, med lange dager og hardt arbeid.